Nahoru

Praktické úlohy z bioorganické chemie v 9. ročníku

Stejně jako osmé ročníky, si i žáci devátých tříd ověřili, že chemie nás opravdu obklopuje. Nový tématický celek bioorganická chemie je a bude doprovázen častými laboratorními cvičeními a praktickými úlohami.

Hned na úvod tohoto tématického
celku se deváťáci snažili dokázat přítomnost sacharidů a lipidů (česky tuků) v
potravinách, které si donesli.
Sacharidy byly dokazovány Fehlingovým důkazem (pomocí činidel Fehling I a
Fehling II), který v přítomnosti monosacharidů poskytuje červenohnědé zbarvení
(vysrážený oxid měďný Cu2O). Lipidy byly dokazovány pomocí extrakce organickým
rozpouštědlem (isopropanolem), který po odpaření dává vzniknout mastným
skvrnám na filtračním papíře.
Ačkoli se jedná již o složitější laboratorní úlohy, žáci dodržovali postup a většině se
tak podařilo splnit zadaný úkol. Tato úloha jim lépe osvětlí, jaké chemické látky se v
potravinách vyskytují a které potraviny jsou tedy zdravější a které méně zdravé.

Bc. Jiří Tomeš

close
Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu. Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.
Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.